onsdag, oktober 10, 2012

Arboretet i Hørsholm


Den japanske løn er utrolig smuk i øjeblikket. For nylig blev jeg opmærksom på Arboretet i Hørsholm. Det er en skov eller park med 2.000 forskellige træer og buske og grundlagt på en bar mark i 1936. Jeg tror aldrig, jeg har set noget så smukt. Her er de mest fantastiske træer, der hører hjemme rundt omkring i verden, men flest fra Kina, Japan og Nordamerika, og de har det til fælles, at de kan gro under vores himmelstrøg. Arboretet er en del af Skov- og Landskab under Københavns Universitet og bruges bl.a. til studiebrug og forskning. Ved indgangen fandt jeg nogle bruchurer der gør, at jeg overhovedet kan nedfælde nogle ord til mine billeder. Der er turforslag med anvisning af, hvor man finder de forskellige træer og buske. 5 gange om året er der rundvisning, men man også bare gå rundt på egen hånd. Her er blandt andet egetræer, som er podninger eller frøplanter af berømte gamle egetræer.