tirsdag, august 28, 2012

Yndlingsmusik og en ny bog


Desværre kom jeg ikke til Leonard Cohen-koncerten for nylig i København. Den varede 3 timer! Pubikum var ellevilde, og de 14.000 mennesker, der havde betalt næsten 800 kroner for at stå i regnen ved Rosenborg Slot, følte sig rørt og revet med, skrev Politiken. Men jeg lytter til hans koncert-cd "Songs From The Road" igen og igen. Selv om han nu er 77 år, næsten 78, går hans stemme og sange rent ind hos mig.

Og så er jeg ved at læse en ny bog, antologien "1950'erne", som optager mig meget i øjeblikket. Det er en tekstsamling til årets Golden Days.


Mine forældre var unge i 1950’erne, og hvis jeg kunne spørge dem om, hvordan de husker den tid, tror jeg, de ville tale om et årti, der på en gang var traditionelt og moderne og hvor der ikke var tvivl om, hvad der var mandens og kvindens opgaver. Årtiet var blandt meget andet kolonihavehuse, anderumpefrisure, nye forstæder, S-tog, og den kolde krigs trussel. Ordet teenager opstod, og som noget nyt fik mange eget hus og bil.


1950’erne er temaet for dette års Golden Days-Festival, og i bogen deler Klaus Rifbjerg, Hanne Reintoft, Maria Marcus og Hans Hertel deres erindringer om denne periode, hvor de selv blev voksne. Man kan bl.a. læse om den overvældende oplevelse af Amerika, om mødet med den sociale armod i København, om snærende kønsroller, om at være menig dansk soldat under den kolde krig - og meget, meget mere.

Golden Days-Festivalen er i år fra 7.-23. september. Læs mere her og se det flotte katalog her.