mandag, august 13, 2012

Når druk ødelægger venskaber


Der er to mennesker i mit liv, som har udviklet et solidt alkoholmisbrug. Den ene er en af mine gamle venner - den anden en lidt fjernere bekendt. I begge tilfældene har det fatale konsekvenser, og jeg er meget tæt på at stoppe venskabet med ham, jeg har kendt stort set hele livet. Når folk igen og igen gennem flere år bliver vrøvlede at høre på, gentager sig selv og ikke er i stand til at lytte til, hvad andre vil fortælle, er min grænse nået. Jeg har meget sjældent droppet et venskab, så det er med vemod, jeg er ved at gøre op med mig selv.

Men jeg har til gengæld en veninde, der har indset, at hun var på en farlig deroute, og hun har nu ikke rørt en dråbe alkohol i et år, har fået liv i øjnene og er blevet fuldstændig klar i hovedet igen. Det er mig en gåde, at mange skal helt ud i tovene, før det i bedste fald går op for dem, hvad der står på spil …