onsdag, februar 22, 2012

Aftægtsfolk og 6 lispund flæsk


Jeg er ved at rydde op i min fars papirer og gamle billeder. Han var lige som jeg grebet af slægtens historie og har blandt andet gemt en aftægtskontrakt fra 1833. Det er forunderlig læsning, hvordan man måtte nedfælde alt i en kontrakt, når man overlod gården til sin søn. Min forfader sikrede sig, at han og hans kone årligt fik 1½ tønde hvede, 2 tønder rug, 3½ tønde byg og et fedt svin, der slagtet gav 6 lispund flæsk. Men alt er skrevet ned og intet overladt til tilfældighederne.

For nogle dage siden havde jeg held med at søge i folketællingerne i et landsogn. Min farmor var født i 1888 i Bjernede sogn ved Sorø, og lynhurtigt fandt jeg hende og hendes familie, som ikke bare bestod af forældrene og de tre små børn, men også af to gamle aftægtsfolk (født i 1812) - og en plejedatter og en karl på 16 år. Det er altså spændende, hvad en folketælling kan afsløre! En husstand så anderledes ud dengang. På det øverste billede fra 1909 er det min farmor til højre.

Og det sjove billede herunder er fra en af min mormor og morfars mange campingferier, formentlig i 1920'erne.