onsdag, august 31, 2011

En tur i tidsmaskinen

Buick'en
Jeg har genlæst nogle gamle breve, jeg sendte hjem fra USA til mine forældre som ganske ung. Min daværende kæreste og jeg levede drømmen ud om at købe en billig bil og køre rundt og opleve en stor del af USA.

Når jeg genlæser brevene nu mange år efter, står rejsen lysende klart for mig igen. Vi fløj fra Luxembourg via Island til New York, hvor vi var heldige at finde en billig bil hos en autoophugger: en Buick Le Sabre fra 1960 med automatisk kaleche og rødt indtræk. Den var vanvittig flot og kostede den formidable sum af 100 dollars - dengang 700 kroner - til gengæld kørte den også kun 5 kilometer på literen. Det blev en oplevelse for livet, hvor vi blandt andet så Niagara Falls og besøgte venner i Iowa, som vi havde mødt på Mallorca. Varmen var næsten ulidelig, og priserne skyhøje. Allerede dengang var vejskatterne opfundet. Og amerikanerne skulle vare sig for at blive syge, fik vi at vide, en banal blindtarmsbetændelse kostede en formue.

Sjovt som en bunke breve fik gang i tidsmaskinen ...