onsdag, juni 08, 2011

Hedelærker og blå sommerfugle


Når man passerer restaurant H.C. Andersen Huset i Asserbo og kører en kilometer længere ud ad Nyvej, kan man gå en dejlig tur gennem Asserbo Plantage og ud til Kattegat. Lidt før man når klitterne, åbner landskabet sig og bliver til Melby Overdrev - et særpræget landskab med lyng, der blev fredet i 1930 på grund af sin specielle plantevækst og insektfauna. Vi både så og hørte hedelærker, der førhen var en almindelig ynglefugl. Man kan ret nemt kende dens jodlende sang, der gentages i serier, som skifter i tempo og tonehøjde. Jeg så også blå sommerfugle, fortryllende smukke! Det har jeg aldrig oplevet før – selv om jeg i min sommerfugleguide kan jeg se, der findes mange blå sommerfuglearter.

Det kan anbefales ikke at vælge en dag med 25 graders fugtig varme til turen ;-)