mandag, maj 23, 2011

Jeg har en plan


Jeg er betaget af naturen omkring Mølleåen og er kommet der hele mit liv. I min tidlige barndom boede vi tæt ved og gik mange ture til Brede. Jeg har vist noget med træer og med vand, og nu har jeg planer om en cykeltur langs åen helt fra dens udspring og ud til Øresund. Åen er 36 km lang og forbinder de fire store søer Bastrup Sø, Farum Sø, Furesø og Lyngby Sø.


Mølleådalen er et meget smukt naturområde med stejle, skovklædte bakker, store søer, stille moser og gamle vandmøller fra industriens barndom. På linket her er der tre foldere, der giver forslag til turen og fortæller om landskabet og de kulturhistoriske steder og minder fra oldtiden.

Dette egetræ er 800 år gammelt og står på Strandvejen i Klampenborg, og det er stadig levende. Skovfogedegen er lige så gammel som København, kan man læse på et skilt. Jeg har aldrig set så tyk en stamme.


Og her ved dette træ kunne jeg jo passende slutte min Mølleå-tur og kigge ud over Øresund.