mandag, september 13, 2010

Forfriskende litteraturradio

Mens jeg gjorde rent, hørte jeg den seneste udgave af ’Skønlitteratur på P1’ på min iPod. Det var spændende at høre om Haruki Murakami, som netop har været i Danmark, og om, hvordan Mette Holm griber opgaven an, når hun oversætter fra japansk. Jeg er meget glad for den måde, tilrettelæggerne laver programmet på, fuldstændig uden kultursnobberi. Det er underholdende og oplysende på samme tid, så hør det endelig.

Murakami er den japanske forfatter med de vildtvoksende romaner, hvor handlingerne knopskyder i fantastiske fortællinger og magisk realisme på asiatisk facon, som der står på udsendelsens hjemmeside. Jeg har aldrig selv læst en roman af Murakami, men nu har jeg fået lyst til det.

Jeg giver seks stjerner til værterne og tilrettelæggerne Klaus Rothstein og Nanna Mogensen, som man kan høre hver lørdag kl. 14.03 (genudsendelse mandag kl. 14.03).