tirsdag, september 14, 2010

Den sidste mail fra min far

Bladene skifter farve
Et par dage før min far døde for nogle måneder siden, sendte han mig en mail med nogle tanker, han havde gjort sig. Og da jeg synes, hans tanker er fyldt med livsvisdom, lægger jeg det ud her og sender ham en kærlig tanke oppe i himlen. Jeg savner ham stadig skrækkeligt meget.

'Jeg har den livsfilosofi, at det for alle er klogt af og til at stoppe op og betragte deres liv med lidt kritiske øjne. Man bør stille sig selv to vigtige spørgsmål:

Har jeg i den forløbne tid gjort eller sagt ting, jeg er glad for, ja måske ligefrem lidt stolt af?

Har jeg i den forløbne tid sagt eller gjort ting, som jeg nu fortryder?
Og hvis jeg har, hvad har jeg så lært af denne fejltagelse?

Nogle mennesker er bange for at træffe et valg, de måske senere vil fortryde, og hvis man hører til den kategori, så tror jeg, det er klogt at gøre sig klart at det, ikke at træffe et valg, også er at vælge. Livet er i evig forandring, og ingen har dybest set svaret på, hvad der er rigtigt eller forkert for mig. Vær ærlig over for dig selv uden at dømme dig selv.

At leve midt imellem to valg er ofte mere stressende end rent faktisk at træffe valget og møde konsekvenserne. Langt de fleste valg kan ændres, hvis man opdager, at man er på forkert kurs, og ofte opdager man det først, når man har truffet valget'.