mandag, september 21, 2009

Tillykke

Leonard Cohen
En af mine helte har fødselsdag i dag - han bliver 75 år. Det er Leonard Cohen, en stemme jeg i mange år har været helt vild med. Hans musik går lige i maven, og han er langtidsholdbar - jeg bruger ham nærmest som terapi, når jeg har brug for en ekstra dyb indånding. Jeg fik cd'en 'The Future', da den udkom i 1992, men på et tidspunkt forsvandt den sporløst i forbindelse med, at vi flyttede. I flere år overlevede jeg mirakuløst uden Cohen, men en skønne dag for et par år siden kom Monsieur så hjem med den til mig igen - selv om han påstår, at han falder i søvn, hver gang jeg sætter den på. Når jeg føler mig stresset fx på jobbet, sætter jeg nummeret Suzanne på, og så er alt godt igen. Leonard Cohens dybe stemme har en ro og en nærmest spirituel udstråling, der går rent ind, i hvert fald hos mig. Men måske virker han kun på kvinder?

Hvordan har du det med Leonard Cohen?

Leonard Cohen: The Future