tirsdag, august 04, 2009

Drømmeferien

Standen  i Liseleje
I går fortalte en af mine kolleger, at han havde været på ferie på et slot i Italien. Seks vennepar med børn havde lejet slottet for 40.000 kroner i en lille by nord for Rom. De havde skiftedes til at lave mad, men én dag havde de lejet en kok til at komme og lave maden. Det havde vist været noget nær en drømmeferie for de seks familier.

Jeg har haft mange meninger om, hvad en god ferie er. Det er nok noget med perioder i ens liv, hvor man er optaget af forskellige ting. Da jeg var ganske ung var jeg på nogle solferier i syden, på en lang tur til USA, en ferie i Gambia, Senegal og Nordafrika - senere på mange bilferier i Norge, Sverige, Finland, og siden Monsieur kom ind i mit liv, har det været storbyferier der trak: London, Stockholm og Amsterdam.

Og hvad er det så, der står tydeligst i erindringen nu mange år efter? I hvert fald ikke sol- og badeferierne, men mere at opleve naturen i Norge og fremmede byers kultur. Men også min barndoms campingferier, som var helt primitive, men uforglemmelige, fordi familien var samlet om alt: madlavning, opvask, slå telt op osv. Lige nu tiltrækkes jeg af rolige ferier i Nordsjælland og andre steder i vores dejlige land.

Hvad ville være en drømmeferie for dig. Er det noget med kultur, ski, sol, storbyer, havet, cykling, at vandre, svømme med delfiner, ride på hesteryg - eller noget helt andet?