fredag, februar 20, 2009

Jeg hører stemmer

Rimfrost
Inde i hovedet kan jeg stadig høre Polovetserdansene, som jeg hørte for et par uger siden.

Forhåbentlig var der mange af jer, der fulgte med i de seks udsendelser på DR1, der hed 'Stemmer fra opgangen'. Jeg så desværre kun det sidste afsnit, som var helt forrygende. Jeg blev meget grebet af udsendelsen, for det var simpelthen så flot, hvad koret præsterede - og det må have været utroligt bevægende for dem selv.

Dirigenten Frans Rasmussen havde samlet et amatørkor i det sociale boligbyggeri Urbanplanen, og på 13 uger lærte koret et stort, klassisk værk fra 'Fyrst Igor' og optrådte med det i DR's koncerthus. Dirigentens mål var, at han ville give koret en oplevelse for livet: 'Det her skal de huske om 20 og 30 år'.

Det hele skyldes et engelsk koncept, som et odenseanske produktionsselskab fik øje på for et par år siden. Et koncept, der lige som i England, hvor folk fra forskellige boligområder blev samlet for at synge i Royal Albert Hall.

Og så tænker jeg, at det var jo korsang, man skulle gå til ...