mandag, december 22, 2008

Intelligens

For 20 år siden hørte jeg for første gang om Mensa, foreningen for særligt højt begavede. Det var til en begravelse, at en af mine onkler nærmest pralede med sine evner, så jeg så rødt mange år efter, når jeg hørte om Mensa.

I det nye nummer af Psykologi er der en stor artikel om intelligens. Den sætter fokus på, hvad intelligens egentlig er – for det kan jo være mange ting. Wikipedia har en fin forklaring.

For mig har den følelsesmæssige intelligens en særlig høj stjerne og ikke så meget, om man er matematisk begavet. Det er der sikkert mange, der er, som ikke har sans for følelser. Opfattelse af intelligens er i øvrigt blevet misbrugt til grumme ting tidligere, hvor man fx tvangssteriliserede mindre begavede, unge kvinder.

Er der en særlig form for intelligens, du sætter pris på?