mandag, november 03, 2008

Jeg får røde knopper

I store virksomheder som den jeg arbejder i, er der en tendens til at samle ind til gaver og blomster i tide og utide - til hvem som helst og hvad som helst. Jeg har været ude for at blive bedt om at bidrage til en buket til chefens mors kiste eller til gaver i anledning af meget fjerne kollegers barsel. Det giver mig røde knopper! Ikke på grund af udgiften, men på grund af den falske medfølelse eller medleven, den slags er udtryk for. Noget andet er selvfølgelig kolleger, man kender og har et samarbejde med.

I min afdeling betaler vi simpelt hen 30 kroner om måneden til en fælles kasse, som en eller anden administrerer, og det synes jeg er genialt. Så behøver man ikke simulere en deltagelse, der ikke er noget grundlag for.

Er det mig, der er hård og ufølsom?