onsdag, september 03, 2008

Den store dræber

Naboen fortalte mig i går, at han netop have overværet et af naturens voldsomme dramaer. En duehøg var slået ned på en due og have dræbt den. Men fordi naboen var så tæt på, forlod den sit døde bytte. Jeg tror ikke, jeg selv har set en duehøg – de er enorme, mellem 48 og 62 cm lange og med et vingefang på 135-165 cm. Hunnerne er de største, og de tager fugle så store som duer, mens hannerne nøjes med drosler, spurve og finker. Der er kun få ynglende duehøge i Danmark. I min fuglebog fra 1996 står der, at vi har cirka 650 ynglepar og flest i Jylland

Jeg har selv oplevet at stå og fodre fugle, og lige ved siden af mig kom et lyn gennem luften og fangede en lille fugl. Det var temmelig rystende, selv om det jo er hverdag i naturen, at dyrene æder hinanden.

Nu vil jeg snige mig ud på ukrudtet og lave et overraskelsesangreb ...