fredag, juli 04, 2008

Alternativ feriedag

Hjemme igen har jeg nu en følelse af, at øjnene er dalet ned midt på kinderne. Jeg er ikke god til at springe nattesøvnen over – men i dag havde jeg en aftale med min far.

Vi har fået ordnet en masse ting sammen. Jeg tager med glæde en ordentlig tur med støvsuger, indkøbsvogn, vandkande, støveklud, indfangning af edderkopper, rengøring af køleskab m.m., når jeg har en mulighed for det. Så lige nu har jeg en let følelse over veludført gerning. Men 25 grader er altså ikke den optimale temperatur at gøre rent i.

Men på plussiden tæller glæden over at vide, at min far - som er næsten 86 - bor i sit hus gennem 51 år stadigvæk, hvor han kan gå ud i haven, hvor der er græs og blomster og tumleplads for en dejlig hund, og hvor han kan bestemme selv i dagligdagen. En dagligdag med gæster, klaverspil, sang og musik, med video, pc, digitalkamera, varm mad fra kommunen fire gange om ugen, en bus i nærheden - og gode naboer der kommer og hilser på og hjælper med praktiske problemer.

Sådan ville jeg ønske, at de allerfleste kunne leve deres alderdom.