lørdag, maj 24, 2008

Tidsmaskinen: til svømning

Kirstine Brøndum: Af jordDa jeg var 9-10 år, lærte jeg at svømme. Jeg har lige læst Kirstine Brøndums roman Af jord, hvor hun fortæller om barndommen set med barnets øjne. Det er dejlig, genkendelig læsning om at være en lille pige, og hun fortæller blandt andet om legene, om at gå til svømmeundervisning som femårig og om hr. Hein, der går oppe på badebroen med en bøjle ned om hendes krop.

Jeg begyndte at gå til svømning en kold og våd sommer ved Frederiksdal Fribad ved Furesøen. Der var også en badebro, men jeg mindes ikke, at vi havde en bøjle om os - kun et korkbælte om maven. Nogle dage var det så koldt, at jeg endnu kan mærke kulden, da jeg løb ud på badebroen fra omklædningsrummet kun iført badedragt. At hoppe ned i det 17 grader 'varme' vand var et mareridt, men vi vænnede os hurtigt til temperaturen, som hver dag blev diskuteret flittigt i omklædningsrummet. Tallene for både vand og luft var skrevet med kridt på en tavle, og jeg kan stadig huske, hvordan jeg fik gåsehud, når jeg så, at der stod 16.

Men jeg fik lært at svømme.

Har du også gået til svømmeundervisning?