lørdag, marts 01, 2008

Sol og ensomhed på Solkysten

Jeg har tit undret mig over, at så mange ældre vælger at flytte til Solkysten. Ja, der er sikkert både masser af sol, varme, venlige mennesker og smukke omgivelser. Men jeg tænker på, om folk kan trives med at efterlade deres familier og venner i Danmark. Jeg har set en del udsendelser gennem årene på tv - og hørt udsendelser i radioen - om emnet, og jeg har altid været frygtelig nysgerrig efter at vide, hvad grunden er. En del danskere får hudkræft af den stærke sol, som vi nordboere ikke kan tåle. Nogle ender med at sidde uden ægtefælle i et land, hvor de har svært ved at tale sproget.

Men hvad er det så, der er så tiltrækkende - for vi ved jo, at mange ender ensomme og uden mulighed for at flytte tilbage på grund af økonomien.

Kender du forklaringen - eller én af dem?