søndag, marts 02, 2008

Barndom

For et par år siden dukkede der et bundt gamle negativer op nederst i en skuffe. Min far havde fundet billeder fra sin egen tidligste barndom. Vi fik billederne fremkaldt hos fotohandleren, og de viste sig at være fra bl.a. 1924, hvor min far var cirka to år. Jeg synes, det er utrolig spændende at vide noget om, hvordan vores forældre og bedsteforældre levede og har altid plaget min far for historier.

Familie anno 1924

Den gamle mand er min fars farfar, Per Jönsson, der blev født i Sverige i 1848. Som ung bosatte han sig som skrædder i København med sin svenske kone Marie Dorthea. Her levede han af at sy uniformer, og han ville være fyldt 160 år i år. De andre på billedet er min oldemor, min farmor og min fars ét år ældre bror og fire år ældre søster.

Tre søskende 1924Min far har altid fortalt mig mange historier fra sin barndom. Blandt andet at han og hans bror lå og hørte radio på et krystalapparat i deres køjesenge om aftenen - min far lå øverst - og de havde en hovedtelefon hver. Det helt store var Louis Preills danseorkester. Lidt senere var det bladet Okkultisten, der optog dem, når de ikke cyklede Danmark tyndt.
Læg mærke til hvad man gav små drenge på i 1920'erne - pludderbukser gik vist ikke i dag.

Kender du noget til dine forældres barndom?