mandag, februar 04, 2008

FairNok

Livsstilsmagasiner er ikke lige det, jeg gør mest i, men i dag lå FairNok henne på vaskeriet til fri afbenyttelse. Temaet var kakao kloden rundt, og nu ved jeg:

  • At chokolade er sprængfyldt med antioxidanter, kobber, magnesium og jern, når chokoladen er mørk nok.

  • Ifølge Hjerteforeningen forebygger chokolade muligvis kræft og hjerte-kar-sygdomme.

  • Det er en dødssynd i ordets bogstaveligste forstand at dele chokoladen med katten, hunden eller kanariefuglen. De kan ikke nedbryde theobrominen i chokoladen og kan i værste fald dø af det.

  • Belgierne ligger på førstepladsen, hvad chokoladespisning angår, med 10,74 kg om året pr. mand - vi er nummer 7 med 7,13 kg, og en kineser kan nøjes med 0,12 kg.

FairNok nr. a5 2007Skal jeg være helt ærlig, vidste jeg godt det meste af det i forvejen, men jeg kendte ikke chokoladens historie i detaljer fra 1100 f. Kr. Det gør jeg nu.
Jeg vidste heller ikke, at Danmark er det land i Vesten, hvor der er flest børn under 18 år, der arbejder, og at det ikke er længe siden, at danske børn havde fuldtidsarbejde på linje med børn i u-lande.

Se, så synes jeg pludselig, det giver mening at læse et livsstilsmagasin. Og så gør det jo ikke noget, at layoutet og billedsiden også er en oplevelse.

Man kan tage FairNok i Irma eller udvalgte SuperBrugsen'er og i cafeer og virksomheder, der handler med Max Havelaar-mærkede produkter. Ellers kan man læse det online, eller man kan få 4 numre om året ind ad brevsprækken for 120 kroner.

Det kunne jeg godt finde på.