torsdag, januar 03, 2008

Hvad brevkassen gemte

Efterhånden har jeg vænnet mig til flade, firkantede fortrinsvis brune pakker og æsker i forskellige størrelser fra England og USA, der dukker op med jævne mellemrum i brevkassen. Det viser sig som regel, at det er bøger og cd’er, som Monsieur mener, at han ikke kan leve uden.

I går var pakken i brevkassen ikke brun, men hvid, det var ikke en papæske, som det plejer at være, men en kuvert, og den var afsendt fra Argentina. Monsieur havde købt en cd antikvarisk (men splinterny) gennem amazon.co.uk og var altså endt hos en argentinsk pladekræmmer. Jeg bliver ved med at undres over, hvad det internet giver os af muligheder - og bare rolig, ordet ’globalisering’ indgår ikke i mit aktive ordforråd!

Norah Jones: Come Away With MeNå, men det bedste af det hele var, at cd’en var Norah Jones' debutalbum fra 2002 Come Away With Me. I virkeligheden hedder hun Geethali Norah Jones Shankar - jeg anede ikke, at hun var datter af Ravi Shankar, før Gitte nævnte det for et stykke tid siden, da hun skrev om Norahs citarspillende halvsøster Anoushka Shankar.

Come Away With Me agerede baggrundsmusik til aftensmaden og blev skamspillet resten af aftenen. Norah Jones synger fantastisk og spiller klaver til, og genren er svær at indkredse: en raffineret blanding af jazz, folk, soul, pop og country. Bredere og bedre bliver det ikke.

Til anbefaling!