tirsdag, januar 01, 2008

Godt nytår!

Det er tidligt nytårsmorgen, og stilheden er næsten larmende. Kattene er faldet til ro, men det var slemt ved midnatstid, da nytårsskuddene var på deres højeste. Miss Mis var ude af sig selv af skræk og gemte sig bag sofaen, mens Sofus tog det næsten roligt. At sidde her i mørket og tænke tilbage er mit bedste tidspunkt at gøre status - jeg er mest til morgener og ikke sene aftener. Vi havde en hyggelig nytårsaften med god mad og vin. Den var anderledes end mange tidligere nytårsaftener, jeg har oplevet.

I min barndom fyrede min morfar raketter af inde fra vinterhaven og ud gennem den åbne havedør. Han blev som et barn ved det smukke syn. Andre gange var vi hos min tante i Dragør, hvor traditionen var et spil Matador. Jeg kan stadig huske, hvor svært det var at holde sig vågen efter 10, men husker også den smukke hjemtur efter midnat med fyrværkeri på himlen og lysreklamerne på Rådhuspladsen.

For omkring 15 år siden holdt vi selv mange nytårsaftener med vores unge søn, som elskede at fare ud til vennerne på vejen med sikkerhedsbriller og masser af fyrværkeri, når klokken var 12 . Der skete aldrig ulykker - han bar sig fornuftigt ad, men morens hjerte sad helt oppe i halsen.

Om lidt, når det er lyst, vil jeg gå ud og samle raketter op i haven og give fuglene vand, for jeg tror, deres drikkevand er frosset. Jeg vil nyde to fridage med en travetur ved vandet og lavt tempo. Vi bor tæt ved Kattegat og nyder at blive blæst igennem på stranden. Hvis Miss Mis vil flytte sig lidt, vil jeg lægge dette indlæg på. Hun ligger hen over mine arme på computeren ...

Godt nytår til jer alle!