lørdag, december 01, 2007

Historien om nederdelen

For et par dage siden skrev Sister Bonde om sin ungdoms hjemmehæklede bikini. Det kunne være sjovt at se, hvilke kreationer vi alle sammen har frembragt. Jeg ved, at mange af jer er umådeligt kreative, men hvad nørklede I med som helt unge? Strik, hækling, syning ...?

Jeg har selv mest gjort det i at sy - og lidt vævning og strikning. Min mor underviste i vævning, men var uddannet tilskærer og husholdningslærerinde. Hun lærte mig en masse fif, da jeg var en stor pige, og indtil 30-års alderen syede jeg meget af mit tøj selv.

Batiknederdelen

Nederdelen her syede jeg i starten af 70'erne efter min rejse i Gambia og Senegal. Jeg faldt for de skønne batikmønstre, man kunne få overalt. Mønstret får jeg aldrig nok af, og jeg bruger stadig nederdelen med mellemrum. Som man kan se, har den en fortid som mininederdel – og da det gik af mode, blev det til en lang nederdel. Stoffet kunne ikke skaffes igen.

Hvad syede eller strikkede du som helt ung – har du noget du vil vise frem?