fredag, december 07, 2007

Din egen dag

Uffe Ellemann-Jensen skrev engang en erindringsbog med titlen Din egen dag er kort. Jeg har aldrig læst den og har derfor ingen mening om den, men titlen har bidt sig fast. Den minder mig om, at vores tid her på planeten er begrænset, og det er værd at tænke over, hvad vi bruger den til. Døgnet har som bekendt 24 timer, men det er kun en brøkdel af dem, der er til fri disposition.

I dag kom jeg forbi Zen Habits, der regner lidt på det, og jeg fik lyst til at gøre det samme: jeg bruger 8 timer til at sove, 7 3/4 til arbejde, 2½ til transport og 2 til madlavning, spisning og huslige sysler, 1 time til at blogge og følge med i Blogland, og så er der alt det løse - dagbogsskrivning, planlægning, telefonsamtaler m.m. - lad mig sætte det til 1 time.

Når jeg trækker det fra 24, er der rundt regnet 2 timer tilbage, som jeg kan bruge til hvad jeg vil, og det er vel ikke så ringe endda.

Jeg prøver hver dag at nå at gå en tur, at læse avis, høre lidt radioavis, slappe af med en kat på skødet, læse i en bog og maile med mine venner og familie. Indkøb, rengøring og vask foregår i weekenden. Derudover samler jeg på ugens oplevelse, der som regel også er henlagt til weekenden. På søndag skal jeg være sammen med to af mine blogvenner, og vi skal på museumsbesøg på Den Hirschsprungske Samling.

Hvor mange timer råder du over, og hvordan bruger du dem?