mandag, november 05, 2007

Verdens bedste ferie

Jeg har haft mange meninger om, hvad en god ferie er. Det er nok noget med perioder i ens liv, hvor man er optaget af forskellige ting. Da jeg var ganske ung var jeg på nogle solferier i syden, på en lang tur til USA, en ferie i Gambia, Senegal og Nordafrika - senere på mange bilferier i Norge, Sverige, Finland, og siden Monsieur kom ind i mit liv, har det været storbyferier der trak: London, Stockholm og Amsterdam.

Og hvad er det så, der står tydeligst i erindringen nu mange år efter? I hvert fald ikke sol- og badeferierne, men mere at opleve natur i Norge og fremmede byers kultur. Men også min barndoms campingferier, som var helt primitive, men uforglemmelige, fordi familien var samlet om alt: madlavning, opvask, slå telt op osv. Det var noget af det hyggeligste også at høre regnen mod teltdugen om natten, i hvert fald når jeg tænker tilbage på det nu.

Lige nu tiltrækkes jeg af rolige ferier i Nordsjælland og andre steder i vores dejlige land.

Hvad med at lave en feriekanon - en idébank med inspirerende måder at holde ferie på?

Hvad er stikordet til din næste ferie? Ski? Sol? Storby? Sejle? Cykle? Vandre? Eller ...?