onsdag, november 28, 2007

Lynportræt af en verdensborger

I Politiken er der hver mandag et interessant interview med en person et sted i verden, som giver et indblik i, hvordan livet leves andre steder på kloden. Svarene tegner tit nogle sjove eller tankevækkende portrætter.

Sidste gang blev en ung, muslimsk jurastuderende kvinde fra Yemen spurgt:

Hvad gør dig glad?

Hvad gør dig ked af det?

Hvad er det bedste i dit liv?

Hvad er det værste?


Enkle spørgsmål, som vi nok alle stiller os selv ind imellem. Den unge kvinde svarede til spørgsmålet om, hvad der gør hende glad: 'At bruge min tid fornuftigt'.

Selv ville jeg sige, at det bedste har været, hvad alderen har givet mig af indre ro. Det værste var tabet af min mor for otte år siden. Det gør mig glad at have mit hus på landet, hvor jeg har tænkt mig at blive meget gammel - og meget gerne ikke alene. Det, der gør mig mest ked af det lige nu er, at vi har den samme regering, som vi havde for en måned siden.

Det er den korte version, som jeg snildt kunne udvide til flere A4-sider.

Hvad ville du svare, hvis det var dig, der blev spurgt? Hvad gør dig glad, hvad gør dig ked af det, hvad er det bedste i dit liv og hvad er det værste?