søndag, november 11, 2007

Den bedste gave

Bare rolig, det er ikke julegaver, der er emnet. Nej, det drejer sig om den bedste gave, jeg nogen sinde har givet mig selv - en ugentlig fridag ud over lørdag-søndag. Jeg har nydt at have fri om onsdagen i de sidste fem år, og om et par uger følger Monsieur efter.

Jeg nævner det lidt i forlængelse af indlægget forleden: Hvad ville du gøre, hvis du vandt en million? Vi har ikke vundet nogen million, men vi har i nogle år prioriteret anderledes end de fleste, vi kender. Ting har haft temmelig lav prioritet, mens frihed til selv at bestemme over vores ophold på denne planet har ligget højt på hitlisten. Det vil først og fremmest sige uafhængighed af kreditorer og af, hvad politikere pludselig finder på.

Den uafhængighed behøver man ikke vinde i lotteriet for at opnå. Det er kun et spørgsmål om forbrug og vaner. De fleste kan leve for mindre, end de gør, uden at lide afsavn.

Det er i hovedtræk filosofien i Lisbeth Nebelongs bog Sund økonomi, som optog mig meget for en del år siden. Vi har ikke efterlevet bogen hundrede procent, men den har en stor andel i den ekstra fridag, vi nu begge har fået at jonglere med.

Har du nogen sinde overvejet at gå ned i tid eller arbejder du allerede på deltid? Eller ville du aldrig undvære dit fuldtidsjob?