mandag, oktober 15, 2007

Fra kamp til kærlighed

Ninka-Bernadette Mauritson: Kernesund familie sådan!For et par uger siden så jeg en artikel i Politiken om en ny bog, som ved første øjekast kun handlede om kost og motion. Men den stak flere spadestik dybere, for den fortæller historien om, hvordan en familie med to børn blev af med astma, allergi, svingende humør og mange andre skavanker.

Jeg slugte artiklen, fordi sund kost altid har været min kæphest - det er ikke for ingenting, at min familie er husholdningslærere. Nu har jeg skimmet bogen, jeg har læst første del ved lommelygtens skær på vej til jobbet. Og jeg kan næsten ikke lægge bogen fra mig.

Den hedder Kernesund familie sådan!, forfatteren er Ninka-Bernadette Mauritson. Og med småt: Livsstil uden sukker, stress og kemi. Passer ind i din hverdag og ændrer den for evigt.

Det er historien om, hvordan en autistisk dreng bliver stort set normal, hvordan faren i familien bliver fri for astmaspray, og hvordan ungerne slipper af med hyperaktivitet og snot. Oven i købet bliver familien fri for stress og træthed, og forklaringen ligger i vores kost.

Bogen er hamrende lækker at blade i, motiverende og fyldt med opskrifter. Og Ninka garanterer, at livet er lagt om uden afsavn, at nattesøvnen er dyb, og at det er nok med 6 timer for de voksne. Uden sukker, mælkeprodukter og hvidt brød og med masser af sunde olier, nødder, shakes, frugt og grønt. Når man ser før- og efterbillederne af familien, tror man ikke, det er de samme mennesker, der er tale om. Før er familien småfede, rødøjede og med plamager i ansigtet. Efter er de slanke og med masser af liv i øjnene. At autisme og hyperaktivitet har noget med kosten at gøre er ikke en ny viden - det har kostvejledere vist i årevis. Og bogen understøttes hele vejen igennem af fagpersoner. Det er som at have fået nye børn, kan jeg forstå, og opskrifterne er så lækre, at jeg næsten ikke kan vente til jeg kommer hjem med at begynde.

Bogen får 6 hjerter af mig på forhånd - og jeg er ikke i tvivl om, at det holder.

Opdatering kl. 13.45
Et par supplerende artikler her og her.