søndag, september 09, 2007

Oplevelsesgaver

Rungstedlund

Ovre hos Hege kan man læse om oplevelsesgaver. Om at give for eksempel ældre mennesker en oplevelse i stedet for en traditionel gave, fordi de ældre ofte intet ønsker sig - de jo har alt. Læs selv hos Hege om hendes opfindsomme gaver til sin mor.

Det bliver også mere og mere almindeligt med oplevelsesgaver - gavegivningens 2.0. Det er en fremragende idé, for selv om både vin og chokolade er med til at forhøje livskvaliteten, er det måske lidt for meget af det gode med 20 flasker ditten og 50 æsker datten.

RevymuseetMin far fejrer halvrund fødselsdag om et par uger. Han vil også hellere have en oplevelse af sine gæster end ting. Jeg ved, at han får en udflugt til Karen Blixens Rungstedlund og en tur på Revymuseet. Det ved han også selv, men hvad han ellers får, er en hemmelighed indtil videre, for han læser undertiden med her.

Omvendt bryder jeg mig ikke om den tendens, der er hos børn og unge til kun at ønske sig penge - for så kan de jo selv købe, hvad de har lyst til. Jeg kan ikke forestille mig noget mere fattigt og idéforladt, og for mig har det intet at gøre med en gave. For ikke at tale om brudepar, der har deres ønskeseddel (reelt en bestillingsliste) liggende på Imercos hjemmeside. Begge dele er en ubehagelig håndfast afspejling af det åndløse forbrugssamfund, vi desværre selv har skabt, og som er godt på vej til at kvæle os i ting, vi absolut må eje.

Har du erfaringer med oplevelsesgaver - måske nogle gode ideer, som vi kan sprede ud til fælles inspiration?