fredag, september 28, 2007

Kulørt?

Renée Toft Simonsen: Tirsdag formiddagIndkøb er normalt ikke min afdeling, og jeg afskyr supermarkeder. Men det er en formildende omstændighed at handle i Spar, når gratismagasinet Kulør lige er udkommet. Og vist er det kulørt, men det er fuldt på højde med både det ene og det andet dameblad. Denne gang kan man læse et interview med Renée Toft Simonsen, der netop har skrevet sin første voksenroman Tirsdag formiddag - med garanti en vaskeægte kvindebog. Det fik jeg vished for på vej til arbejde, da jeg læste højt for Monsieur, som uden større held forsøgte at undertrykke en gaben, mens han snoede bilen gennem trafikkens hvirvler:

Iben er en både smuk og velbegavet kvinde. Hun har et job, hun brænder for og en mand, hun elsker. Alligevel er hendes tilværelse ved at falde helt fra hinanden. En voldsom angstneurose har nemlig taget magten og forhindrer hende i at leve et normalt liv. Først da hun ved en kraftanstrengelse tvinger sig til at gå i svømmehallen en gang om ugen, begynder en vej ud af det indre helvede at tegne sig. Fra den bageste flisebænk i saunaen følger Iben fem kvinders samtaler om den virkelighed, de hver især lever i, og de kommer vidt omkring: Fra utroskab, salsa og hustruvold til appelsinhud, abort og sexlegetøj.
Renée Toft Simonsen, der også er psykolog, har selv oplevet angst og mindreværdskomplekser og har fået professionel hjælp til at komme over det, og det er hendes idé med bogen at starte en debat om emnet. Budskabet er, at vi skal lære at indse, at man ikke kan være perfekt til alt - livet er også at indgå kompromiser. Det tror jeg på, og jeg glæder mig til at læse bogen.