søndag, september 16, 2007

Afslapning og underholdning

Fay Weldon: Auto da FayDer er mange måder at slappe af på. Man kan hækle sengetæpper, strikke sjaler eller lave god mad. Jeg holder af at kigge på og snakke med mine katte, se en god film eller læse en inspirerende bog.

I de seneste år er jeg blevet optaget af velskrevne selvbiografier, og lidt tilfældigt er jeg løbet ind i Fay Weldons selvbiografi Auto da Fay. Jeg har altid beundret hende for hendes råstyrke og har tidligere læst de fleste af hendes romaner.

Nogle ryster på hovedet ad biografier og selvbiografier, men nogle af dem hæver sig højt over andre - som nu Auto da Fay.

Fay Weldon er født i 1931, og på trods af store skift i hendes tilværelse og en ungdom i yderste fattigdom har hun formået at holde humøret oppe og udvikle sig til en person, som kvinder verden over beundrer. Da jeg læste bogen, var jeg fascineret af hendes boheme-agtige måde at takle livet på, et liv som også har været svært. Første bind af hendes erindringer slutter, da hun - nu som mrs. Weldon - poster sit første succesfulde manuskript til et tv-stykke og kort tid efter føder sin anden søn.

Jeg slugte bogen i én stor mundfuld, da den udkom. Læs den, hvis du synes, at Way Weldon er et nærmere bekendtskab værd!

Hvordan slapper du for resten af? Har du en yndlingsfilm eller -bog, som var noget helt særligt for dig?